27/05/2009

Satu muhasabah...

Pagi ni subuh tak seperti selalu.Ada kelainan berbanding hari-hari biasa.Kedengaran ayat-ayat Al-Quran berkumandang di corong masjid sehingga waktu subuh berganjak pergi.Kebiasaannya, kaset-kaset mengaji hanya dipasang sebelum azan.Usai azan, sunyi sepilah alam.Yang hanya kedengaran cuma kokokan ayam.

"Mak, ada oghang meninggal ka?" saya bertanya
"Ha, oghang kampung sebelah"

Oh, tepat sekali!Seperti yang dijangka.Kerana memang menjadi satu kelaziman.Jika ada yang meninggal, maka akan kedengaranlah lantunan kalam suci Al-Quran.Memang trend masyarakat sekarang.

Tak salah jika dikatakan islam yang kita anuti sekarang hanya tempelan semata-mata.Yang mana rasa nak, kita ambil.Andai rasa menyusahkan, kita buang.Sebagai contoh, bila berlaku kematian.Maka, hanya pada waktu itu Al-Quran dibuka dan dibaca.Hari-hari lain Al-Quran hanya disimpan menjadi 'suci dalam debu'.Dan begitu juga bila sampai bab nikah kahwin.Kalu dulu, pasangan yang ingin berkahwin akan diuji oleh tok kadi kelancaran membaca Al-Fatihah.Maka,yang tak pernah seumur hidup mengaji mulalah terkial-kial menghafaz Ummul Quran ini.

Alangkah jahilnya kita......



Islam bukan hanya sekadar kita melafazkan dua kalimah syahadah.Dan bukan sekadar tertulis di kad pengenalan.Islam adalah satu cara hidup.Istimewa islam pada sifat syumulliahnya ataupun menyeluruh.Melengkapi segala aspek kehidupan.Bab politik, ekonomi, pendidikan, sosial semuanya telah Islam sentuh dan beri garis panduan.

"Wahai orang-orang yang beriman, masuklah ke dalam islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikut langkah-langkah syaitan.Sungguh,ia musuh yang nyata bagimu"(Al-Baqarah:208)



Ayuh, kembalilah kita pada islam yang sebenar.Bila berpolitik, berpolitiklah sepertimana yang islam gariskan.Bila berjual-beli, ambillah hukum-hukum yang telah Allah tetapkan.Hayati islam yang bersusah -payah Baginda Rasulullah bawa, berjuang dengan keringat dan darah semata-mata sayangkan kita..umatnya.Semoga kelak, islam menjadi penawar dan jalan terbaik pada gejala-gejala dan penyakit ummat yang semakin membarah.


1 comment:

  1. salam. tertarik dengan penulisan tuan empunya blog...huhu teruskan perjuangan dakwah melalui penulisan ini...takbir!!!

    ReplyDelete